Frågor och svar

Postat av: Mia

Vilka är växthusgaserna egentligen?

2008-mar-05 @ 09:32


Det finns flera växthusgaser som människan tillför atmosfären, men de allra viktigaste och mest aktuella är koldioxid, metan, dikväveoxid och freoner.
Alla dessa har sedan industrialiseringen i mitten av 1900-talet ökat markant i atmosfären. Freoner är helt onaturliga och förkommer endast på grund av människan. 
Om man ser till hur mycket varje enskild gas påverkar atmosfären står koldioxiden för 60% och metan 17%. 


 Postat av: Malin
Kan det finns några andra anledningar till den globala uppvärmningen än växthuseffekten?

2008-mar-06 @ 09:01

Man känner inte till några direkta naturliga effekter som skulle kunna ha så stor påverkan på medeltempraturen. Visserligen är inte en ökning på 0,6 grader unik, men värd att uppmärksamma eftersom den skett under en så kort period på 100 år.
Det finns forskare som menar att solens kortaktiga variabilitet skulle vara en faktor, men långsiktigt håller inte den förklaringen.
Att människor fortfarande söker efter en naturlig förklaring tror jag beror på att de inte vill erkänna att vi är mitt uppe i ett problem som vi människor har skapat själva. Istället för att leta efter enklare förklaringar borde vi satsa på lösningar och förändringar i beteenden!


Postat av: Kimberly

Åh, vilken tur. Jag undrar nämligen om det finns en risk att vi är på väg in i en ny istid? Behöver jag köpa dunjacka redan eller?

2008-mar-06 @ 10:03

På lång sikt finns det risk för en ny istid. Det finns en teori om att istiden utgår från en långsiktig periodicitet mellan solen och jorden. Med långa mellanrum, på 10 000 -100 000 år, oscillerar solens och jordens relativa läge och jordaxelns lutning så att solstrålningens latitud- och årstidsfördelning påverkas märkbart. Dessa påstås kunna orsaka en ny istid.
Om jag personligen ska ge dig ett råd skulle jag nog vänta till november-december med att köpa en ny dunjacka, om du nu måste använda den modellen... Innan dess kommer du nog inte ha användning för den.

Kommentarer
Postat av: IZA

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

2008-03-06 @ 12:49:39
Postat av: iza

dags för en uppdatering. jag behöver det för att kunna plugga till mitt prov.

2008-03-11 @ 11:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0